Tryggt och säkert från hemmet och skolan

Vi erbjuder skolskjuts för elever som har långt till skolan och för elever som är i behov av skjuts eller specialfordon på grund av särskilda behov. Det är resenärens hemkommun beslutar om resebehov.

Samtrans kör barn, ungdomar och vuxna till och från skola samt daglig verksamhet, varje dag. Vi strävar alltid efter att alla elever, samt anhöriga ska känna sig trygga när de reser med oss.

Alla våra förare är utbildade i trafiksäkerhet och bemötande. Vi värnar om våra resenärer och gör vårt yttersta för att resan från hemmet och skolan ska vara trygg, bekväm och bekymmersfri.

Om Skolskjuts

Avtal och förväntningar

Kommunen och/eller skolan beställer skolskjuts. Samtrans åtagande är att köra eleverna tryggt och säkert så att de är framme i tid till den av beställaren angivna på-plats-tiden.

Planeringen av skolresan sker alltså efter den tid eleverna ska vara i skolan. Hämtningstiden kan därför variera från dag till dag beroende på hur många elever som åker i slingan den aktuella dagen.

Skolskjuts är jämförbart med turbunden trafik. För att alla elever ska komma i tid till skolan är det viktigt att eleven är resklar och står ute när skolskjutsen är på plats.

För mer information om avtal- kontakta din kommun.

Vem ansvarar för eleven?

Det är vårdnadshavaren och skolpersonalen som ansvarar för eleven till och från skolskjutsens fordon.

Vid större förseningar ringer chauffören och meddelar när hämtning eller lämning beräknas ske. Det är viktigt att det finns ett telefonnummer till hemmet eller eleven så att vi kan meddela eventuella förseningar.

Avboka och ändra resor

Avbokning av beställda resor ska göras så snart man vet att eleven inte ska åka. Sker avbokning senare än vad avtalet säger debiteras betalaren hela resan. Kontakta skolskjutssamordnaren på er skola för besked om vilken avbokningstid som gäller för just er.

För att avboka resor kan vårdnadshavaren använda en av våra smarta lösningar Samtrans KundWebb eller appen ”Mina resor”, eller ringa Samtrans beställningscentral. Ändring av beviljad resa skall skickas in skriftligt senast tre arbetsdagar innan ändringen ska ske.

I samband med terminsstart och lov får vi många samtal och det kan bli långa väntetider i telefonkö. Det är oftast enklast att nå oss via telefon 08-522 500 00, vi har öppet dygnet runt.

Arbetsresor

Vi vill gärna hjälpa till att förenkla din vardag och ditt deltagande i arbetslivet. Det är resenärens hemkommun som beslutar om resebehovet till och från arbetet eller daglig verksamhet. Kontakta din kommun för mer information om vad som gäller för just dig.

Vanliga frågor och svar

Hur ändrar jag som är resenär eller anhörig adress för resan?
Hur länge ska bilen vänta på mig?
Hur snabbt kan jag få en ny skjuts om jag missat bilen?
Alla frågor och svar