Samtrans Resor- appen för skolskjuts och turbundna resor

I appen Samtrans Resor finns flera smarta funktioner, du kan bland annat se dina restider, få notiser om upphämtning och avlämning av resenärer, boka och avboka resor samt se var bilen befinner sig på en karta.

Hur går jag till väga för att skaffa ett konto till appen Samtrans Resor?

  1. Du behöver ett resenärs-ID. Om du inte har något resenärs-ID sedan tidigare, eller inte vet ditt ID behöver du kontakta vår kundtjänst på telefon: 08-522 500 00.
  2. Följ denna länk och fyll i ansökningsformuläret.
  3. Du kommer att behöva legitimera dig med Bank-ID för att vi ska kunna säkerställa din identitet. (Om du saknar Bank-ID, kontakta din kommun så hjälper de dig.)
  4. När det är gjort kommer vi att gå igenom din ansökan och lägga upp dig som användare. Därefter kommer du få ett mejl med information om hur du slutför registreringen.
  5. Appen kan laddas ned i App Store eller Google Play.
  6. Du kan också logga in via Samtrans Resor Webb. Där krävs samma inloggning som appen.

Är ni fler som är i behov av konton behövs endast en anmälan göras. Det första kontot blir automatiskt administratör och har möjlighet att lägga till fler användare.

Varför är det bra att använda appen?

Appen har en hög säkerhet samt erbjuder flera bra tjänster som vi hoppas att ni kommer uppskatta.

  • Bättre säkerhet vid inloggning med tvåfaktorsautentisering
  • Utökad statusinformation på resan: Bokad, I bilen, Genomförd, Ej genomförd (=Bom) och Avbokad
  • App-notiser om upphämtning och avlämning av resenären
  • Se och följ bilen på karta från 30 min före upphämtning fram till avlämning
  • En resenär kan nu ha flera konton med olika nivå av rättigheter – Endast läsbehörighet respektive av- och påbokning av resor. Förälder som är Admin kan själv enkelt lägga upp nytt konto för t.ex. en nära anhörig eller annan person som behöver se barnets resor
  • Bättre tillgänglighet för att möta funktionsvariation (Tillgänglighetsdirektivet WCAG2)

Kom igång så snart som möjligt! Har du frågor om appen, vänligen mejla info@samtrans.se

Den 31 januari 2023 ersattes vår tidigare app (Mina Resor) med vår nya app (Samtrans Resor). Det finns inte längre möjlighet att få tillgång till information via den gamla appen. För dig som reser med skolskjuts och turbundna resor är det viktigt att gå över till den nya appen (Samtrans Resor). Detta för att få tillgång till information om dina resor.