Appen Mina Resor har upphört och ersatts med nya appen Samtrans Resor

Den 31 januari 2023 ersattes vår tidigare app (Mina Resor) med vår nya app (Samtrans Resor). För dig som reser med skolskjuts och turbundna resor är det viktigt att gå över till den nya appen (Samtrans Resor). Detta för att få tillgång till information om dina resor. Nedan följer information om hur ni går tillväga för att få tillgång till Samtrans Resor samt fördelarna med den nya appen.

Hur går jag till väga för att skaffa ett konto till appen Samtrans Resor?

  1. Du behöver ett resenärs-ID. Om du inte har något resenärs-ID sedan tidigare behöver du kontakta vår kundtjänst på telefon: 08-522 500 00.
  2. Följ denna länk och fyll i ansökningsformuläret.
  3. Du kommer att behöva legitimera dig med Bank-ID för att vi ska kunna säkerställa din identitet.
  4. När det är gjort kommer vi att gå igenom din ansökan och lägga upp dig som användare.
  5. Därefter kommer du få ett mejl med information om hur du slutför registreringen.
  6. Appen kan laddas ned i App Store eller Google Play.
  7. Du kan också logga in via Samtrans Resor Webb. Där krävs samma inloggning som appen.

Är ni fler som är i behov av konton behövs endast en anmälan göras. Det första kontot blir automatiskt administratör och har möjlighet att lägga till fler användare.

Varför görs detta?

Den nya appen innebär en högre säkerhet samt erbjuder en rad förbättringar som vi hoppas att ni kommer uppskatta. Några exempel på nya möjligheter som den nya appen kommer möjliggöra:

  • Bättre säkerhet vid inloggning med tvåfaktorsautentisering
  • Utökad statusinformation på resan: Bokad, I bilen, Genomförd, Ej genomförd (=Bom) och Avbokad
  • App-notiser om upphämtning och avlämning av resenären
  • Se och följ bilen på karta från 30 min före upphämtning fram till avlämning
  • En resenär kan nu ha flera konton med olika nivå av rättigheter – Endast läsbehörighet respektive av- och påbokning av resor. Förälder som är Admin kan själv enkelt lägga upp nytt konto för t.ex. en nära anhörig eller annan person som behöver se barnets resor
  • Bättre tillgänglighet för att möta funktionsvariation (Tillgänglighetsdirektivet WCAG2)

Kom igång så snart som möjligt! Det finns inte längre möjlighet att få tillgång till information via den gamla appen.

Har du frågor kring detta vänligen mejla info@samtrans.se.