Skolstart med Samtrans

Nyhet

Det är snart dags att återgå till skolan och en ny termin startar. Vi är glada över att få träffa våra tidigare skolresenärer igen men också få möjlighet att lära känna våra nya resenärer. Inför den kommande terminen vill vi dela med oss av några värdefulla tips och information som kan vara bra att känna till.

  • Kom i gång med appen ”Samtrans Resor”. I appen finns flera smarta funktioner, du kan bland annat se dina restider, boka och avboka resor, få notiser om upphämtning och avlämning av resenär samt se var bilen befinner sig på en karta. Läs mer om hur du skaffar appen här.
  • Var förberedd. Ta reda på era restider och eventuella förändringar i förväg för att undvika stress och missförstånd. Kontakta din kommun i tid om du vill ändra något. Det kan ta tid för oss att planera om en resa då det oftast är fler resenärer involverade som påverkas. Vi har en nära dialog med din kommun och vill hjälpa till för att ni ska vara så nöjda som möjligt. Är man ny resenär kan det också vara bra att förbereda både resenär och vårdnadshavare för hur en resa fungerar med Samtrans. Här finns en film som ni kan titta på tillsammans.
  • Säkerhet går alltid först. Ibland kan oförutsedda händelser som trafikköer, ombyggnationer, försenade resenärer eller dåligt väglag göra att det att det tar längre tid än planerat för föraren att komma fram i tid. Föraren har ett ansvar för att alla resor utförs på ett tryggt och säkert sätt även om det kan innebära förseningar. Vid eventuella förseningar kommer Samtrans eller din förare att meddela dig en ny ankomsttid.
  • Beställningar från kommunen. Det finns beslut från kommunen som utgår ifrån resenärens behov. Hand-till-hand innebär att resenären inte får lämnas ensam, anhöriga eller personal ska möta upp resenären vid fordonet. Förare och resenär sitter kvar i fordonet tills mötande är på plats. Medföljning innebär att föraren ska hämta och lämna resenären inne på hämtnings- och lämningsadressen. Om resenären har både Medföljning och Hand-till-hand följer föraren med resenären in och lämnar till mötande. Har man önskemål att ändra dessa tjänster är det kommunen man ska vända sig till.
  • Kontakta oss om du har frågor eller funderingar. Det gör du enklast genom att ringa till vår kundtjänst. Tänk på att det kan vara längre kötid vid rusningstrafik på morgon och eftermiddag. Om du har appen Samtrans Resor kan du använda den i stället om du vill boka eller avboka resor. Öppettiderna i kundtjänsten varierar beroende på i vilken kommun du reser. Detta är avtalat från din kommun. Här hittar du information om öppettider där du reser. 
  • Fler frågor och svar om Skolskjuts finns här.

Vi välkomnar alla våra skolresenärer till en ny termin med oss!