Samtrans Omsorgsresor förstärker Region Östergötlands provtagning av covid-19

covid-19 Nobina Omsorgsresor Provtagning Region Östergötland Samtrans

Det är det Nobina-ägda företaget Samtrans Omsorgsresor som ska bidra till en utökad provtagningskapacitet med en ny mobil provtagningsenhet.

– Vi är stolta över att få utveckla detta koncept tillsammans med Region Östergötland, som ska bidra till en ökad tillgänglighet för provtagningen för invånarna, säger Eric Steijer, Marknadschef för Samtrans.

Provtagningsbussen som kommer att växla mellan Vrinnevisjukhuset i Norrköping och Linköpings Arena är ombyggd för att säkerställa en säker miljö enligt de krav som finns för ändamålet.

Samtrans Omsorgsresor står i dagsläget för ett hundratals mobila teststationer i landet och verkar i ett flertal regioner.

– Med vår erfarenhet och organisation kan vi vara ett komplement som avlastar den redan ansträngda hälso- och sjukvården. Vi ser till varje regions behov och utvecklar lösningar utifrån de utmaningar som finns men också som kan komma, på så sätt kan vi även rusta oss för prövande tider framåt, avslutar Eric Steijer.