Samtrans Omsorgsresor förstärker Region Norrbottens provtagning av covid 19

Färdtjänst Nobina Omsorgsresor Rullstolstaxi Samtrans Skolskjuts

Det är Samtrans Omsorgsresor och bussbolaget Nobina som står för logistiken på plats tillsammans it-företaget Infosolutions som tillhandahåller system för remisshantering. Samtrans är landets ledande aktör inom provtagning av covid-19 och finns i ett flertal regioner över hela landet.

– Med hög kvalitet och omsorg kan vi nu bidra till en ökad tillgänglighet till provtagning för invånarna i Norrbotten men också till en ökad provtagningskapacitet i hela regionen, säger Eric Steijer, Marknadschef för Samtrans.

Först ut är Luleå, Boden, Piteå och Älvsbyn som öppnar tisdag den 3 november. Därefter startar nya stationer och provtagningsbilar rullar ut i hela regionen under veckan.

Vid provtagningsstationen kan personer som bokat tid via 1177.se komma och lämna prov, utan att behöva gå ut ur bilen. Man utför provtagningen på sig själv och testerna skickas sedan till laboratorium för analys.

– Med vår erfarenhet och organisation finns vi som komplement till den redan ansträngda hälso- och sjukvården. Vi ser till varje regions behov och utvecklar lösningar utifrån de utmaningar som finns, men också som kan komma. På så sätt kan vi även rusta oss för prövande tider framåt, avslutar Eric Steijer.