Samtrans lanserar en app för resor med rullstolstaxi
App rullstolstaxi Färdtjänst Nobina Care Omsorgsresor Rullstolstaxi Samtrans Samtrans Omsorgsresor Särskild kollektivtrafik
Samtrans vill åtgärda en tillgänglighetsbrist i samhället, där särskild kollektivtrafik bör utvecklas i linje med övrig persontrafik och kunna erbjuda resenärerna möjligheten att boka sina resor digitalt. På så sätt vill Samtrans stärka rätten till en mer självständig och enklare vardag för personer som reser med rullstol eller andra hjälpmedel.
Samtidigt vill Samtrans inspirera fler privata leverantörer av omsorgsresor att satsa på digitala plattformar och tjänster som bidrar till inkludering och tillgänglighet för resenärerna.
– Framtidens resor kommer att bokas via digitala applikationer och det måste komma alla till dels. Därför är vi nu glada över att vara den första leverantören i branschen som är i gång med att skapa en bättre reseupplevelse som inkluderar fler. För våra resenärer blir det betydligt enklare när resan kan beställas direkt i mobilen och det innebär en trygghet att veta när bilen kommer, säger Jana Odinsman, Marknadschef på Nobina Care och Samtrans Omsorgsresor.
I utvecklingsfasen har Samtrans tagit hjälp av personer som reser med rullstolstaxi. Individerna i gruppen har testat på att resa med appen och kommit med synpunkter på förbättringar.
– Vi är lyhörda inför vad våra resenärer har för behov och önskemål. Appen är till för dem och vi kommer nu att arbeta vidare med att utveckla och förbättra funktionerna framåt, avslutar Jana Odinsman.
Fakta: Bakom den nya appen Samtrans Rullstolstaxi står Samtrans Omsorgsresor AB som är en av flera upphandlade leverantörer av rullstolstaxi i Stockholms län. Rullstolstaxi är den del av färdtjänsten som utförs med specialfordon anpassade för rullstolar och andra hjälpmedel.