Samtrans får höga betyg av resenärerna i kvalitetsmätning
I den senaste mätningen från Anbaro, Barometern för anropsstyrd trafik, får Samtrans återigen höga betyg från resenärerna som reser med rullstolstaxi i Stockholm.
Hela 95 procent av de tillfrågade resenärerna är nöjda med Samtrans förares bemötande.
– Det är glädjande att se att våra utbildningsinsatser och samarbetet med våra anslutna åkerierna ger resultat. Också att våra förare uppskattas av våra resenärer. Deras bemötande är avgörande för resenärens upplevelse och vi arbetar kontinuerligt för att säkerställa hög kvalitet, service och trygghet i varje resa, säger Martin Laurén, chef för Partnerskap på Samtrans.
97 procent är nöjda med Samtrans beställningscentral, där bedömningen inkluderar såväl själva beställningens utförande som bemötandet från samtalsmottagaren, samt ett sammanfattande betyg för hela beställningsprocessen.
– Våra medarbetare på beställningscentralen gör ett fantastiskt jobb med att bemöta och hjälpa resenärerna. Att 97 procent är nöjda med vår service visar att vi är på rätt väg och motiverar oss att fortsätta utveckla vår service och våra arbetssätt framåt, säger Roy Rodriguez, Teamledare på Samtrans kundtjänst.
Anbaro är en löpande, branschgemensam kvalitetsundersökning som drivs av Svensk Kollektivtrafik. Syftet är att mäta resenärernas upplevda kvalitet och nöjdhet med färdtjänst, sjukresor och annan anropstyrd. Undersökningen fokuserar på hela resenärens upplevelse, från beställning till genomförd resa och fungerar som ett viktigt incitament för att höja kvalitetsnivån i branschen. Svensk Kollektivtrafik utvecklar och driver undersökningen i samarbete med sina medlemmar, som är regioner och kommuner runt om i Sverige.
Undersökningen är ett värdefullt verktyg för Samtrans och branschen, i arbetet med att kontinuerligt utveckla och förbättra servicen och kvaliteten.
* Nöjda Resenärer som svarat betyg 4+5, eller bra + mycket bra på frågorna. Även termen högt betyg används.