Frågor och svar

Förhoppningsvis det du söker

  • Hur gör jag för att bli förare hos Samtrans?

    Vad roligt att du är intresserad att jobba med oss! För att bli förare hos Samtrans behöver du först göra ett inträdesprov och därefter genomgå utbildning. För mer information, välkommen att kontakta arbeta@samtrans.se.

  • Hur gör jag för att bli åkare hos Samtrans?

    Vad roligt att ni vill ansluta er till vårt team. För att bli åkare hos Samtrans, välkommen att kontakta akeriservice@samtrans.se.

  • Vad är det för verksamhet Samtrans har i Sörmland?

    Samtrans har verksamhet i  Sörmland (Katrineholm, Eskilstuna, Flen och Trosa med omnejd) där Taxi 10 000, Eskilstunas Taxi, Taxi Flen och SverigeTaxi Katrineholm alla är samlade under namnet Taxi Samtrans. Det är samma lokalkunniga förare som kört tidigare och samma serviceinriktade personal. Tillsammans har våra åkare över 100 års erfarenhet från Sörmland Taxi Samtrans erbjuder person- & budtransporter, företags- & VIP-resor samt flygplatsservice – ofta med fastpris. Självklart kan vi ordna allt från bilbarnstol och taxibuss till rullstolsbussar och ledsagning.

  • Hur gör man om man glömt lösenordet till appen Mina Resor?

    Om du har glömt lösenordet till Mina Resor/KundWebb skicka ett mail till info@samtrans.se. Vi kan av säkerhetsskäl inte lämna ut uppgifterna via telefon då vi inte kan säkerställa vem det är som ringer.

  • Kan föraren hjälpa mig att bära mitt bagage?

    Föraren kan hjälpa till med lättare bagage exempelvis en matkasse. Gäller det mer bagage behöver någon vara med som kan hjälpa till med bagaget.

  • Varför är det så viktigt med telefonnummer till mötande?

    Ibland tar resan kortare eller längre tid än planerat. Det kan då vara bra om föraren kan kommunicera med den som ska möta upp, inte minst om denne ska låsa upp dörren eller på annat sätt hjälpa till vid ankomst.

  • Vad gör jag om jag tappar något?

    Självklart är det alltid vår ambition att eventuellt kvarglömt gods lämnas tillbaka till resenären. Våra förare ska alltid titta igenom fordonet efter resans och arbetspassets slut för att kontrollera så att där inte ligger något kvarglömt. Om du tror att du tappat något hos oss, välkommen att kontakta beställningscentralen så kan vi se om det är något som är dokumenterat som upphittat och/eller ringa direkt till föraren.

  • Vad innebär extra service (rullstolstaxi)

    Extra service är när resenären behöver hjälp att ta sig hela vägen till/från dörren (från bostad eller specifik avdelning). Om extra service inte är beställt hämtas/lämnas resenären vid port, entré eller väntrum.

  • Finns det bälteskudde/bilbarnstolar att låna?

    Varje fordon är utrustade med en bälteskudde men självklart kan vi ordna så fler barn kan resa samtidigt. Om det behövs fler kuddar eller en bilbarnstol (15-36 kg) måste detta beställas i förväg. Det är också bra att tänka på att resan i så fall behöver bokas med extra god framförhållning.

  • Synpunkter & klagomål

    Vi vill väldigt gärna veta vad du tycker, både vad vi gör bra och hur vi kan bli bättre. Klicka här för att lämna dina synpunkter och klagomål.

  • Vad innebär det att Nobina ska köpa Samtrans?

    Den 14 juni 2018 blev det klart att Nobina AB förvärvar företaget Samtrans Skol- och Handikapptransporter Stockholm AB från TransportIT Group AB. Förvärvet omfattar hela Samtrans Skol- och Handikapptransporter Stockholm AB, inklusive personal och den inneboende kompetens det innebär.

    Samtliga uppdragsgivaravtal med kommun och landsting samt underleverantörsavtal såsom med transportörer fortsätter att gälla fortsätter att gälla som vanligt. Verksamheten kommer inte att påverkas av köpet alls utan alla köruppdrag kommer att fortsätta som vanligt.

    Köpet, som bl.a. är villkorat av godkännande från Konkurrensverket förväntas slutföras under Q3 2018.

    Här kan du läsa mer om affären.