Samtrans lanserar SMS-aviseringar

Samtrans lanserar automatiska meddelandefunktioner för resor inom Stockholms stads avtal

Samtrans lanserar nya meddelandefunktioner för resenärer och beställare inom Stockholms stad för att öka servicegraden och trafiksäkerheten.

Ett sms-meddelande om att en Samtransbil är på gång kommer att skickas cirka fem minuter innan fordonets är framme på adressen. Sms-meddelandet skickas till mobilnummer som är kopplade till den adress där hämtning eller lämning av resenären skall ske.

I avtalet med Stockholms stad ingår det att vi skall meddela när bilen är på väg och för att höja trafiksäkerheten inför vi nu ett automatiskt system för detta. Systemet kommer att utvecklas stegvis och införs i etapper. Systemet kommer att införas för alla resenärer och inom en relativt snar framtid kommer det att bli möjligt att välja bort att få aviseringar.

Vid förseningar kommer ett sms att skickas cirka 10 minuter innan planerad ankomsttid om förseningen beräknas till mer än 10 minuter.

Vi smygstartar systemet fredagen den 24 mars för avtalsområde 5 (friskolor och interkommunala skolor) och fortsätter sedan under vecka 13 med stegvisa införanden.

Måndag 27 mars: Avtalsområde 2 (Bromma, Hässelby-Vällingby, Spånga-Tensta, Rinkeby-Kista)
Tisdag 28 mars: Avtalsområde 1 (Kungsholmen, Norrmalm, Södermalm, Östermalm)
Onsdag 29 mars: Avtalsområden 3 och 4 (Hägersten-Liljeholmen, Skärholmen, Älvsjö, Enskede-Årsta-Vantör, Farsta, Skarpnäck)

Vi önskar feedback på systemet, kommentera gärna funktionen genom att skicka ett mejl till helpdesk@samtrans.se.

Frågor & svar:

Varför får jag meddelanden som inte gäller mig?
Svar: Meddelanden skickas ut till de telefonnummer som har angivits på beställningar till oss. Ibland missar beställaren att uppdatera telefonnummer när de ändras och gamla nummer kan därför finnas kvar. Kontakta oss på e-postadressen kundtjanst@samtrans.se så åtgärdar vi det! Vi behöver veta ditt telefonnummer samt den information som angivits i meddelandet.

Vad gör jag om jag fått ett meddelande som inte skall till mig?
Svar: Skriv en anmälan och skicka till e-postadressen kundtjanst@samtrans.se och ange den information som fanns i meddelandet.

Kan jag stänga av meddelandefunktionen?
Svar: Inom en relativt snar framtid kommer en funktion där du kan välja att inte få dessa meddelanden. Till dess kommer dessa meddelanden att skickas. På grund av att det är avtalskrav som gör att vi skall meddela ankomsttid och förseningar har vi valt släppa en tidig version av funktionen för att förarna i största möjliga mån skall undvika att ringa och kunna koncentrera sig på körningen. Vi fortsätter utveckla funktionen löpande och möjligheten att stänga av funktionen är en prioriterad utveckling.

Jag har fått meddelanden under en period men nu har de slutat komma, vad beror det på?
Svar: Eftersom det är krav i vårt avtal med Stockholms stad om att ankomsttider och förseningar skall meddelas så har vi släppt en tidig version av funktionen. Det innebär att vi tillfälligtvis kan behöva ta ner funktionen för att göra uppdateringar och justeringar utifrån inkomna synpunkter. Ha tålamod, meddelandena kommer snart tillbaka!